AKAMİB BAŞKANI KILIÇER: “Kurlar Enflasyona Paralel Artmalı”
İhracatçı, yeni rekorlar için fiyatta rekabet sağlanacak koşullar istiyor
Türkiye mobilya, kağıt ve orman ürünleri sektörü, nisan ayı ihracatında yüzde 19, AKAMİB ise yüzde 23,3 düşüş gösterdi.
Geçen yıldan itibaren yaşanan küresel gelişmelerin olumsuz etkisinin bu yıl deprem ve kur kaynaklı arttığını belirten AKAMİB Başkanı Onur Kılıçer, “İhracatçılar olarak kurların da etkisiyle maliyet ile fiyat tutturma arasında sıkıştık. Gerek TİM gerekse ihracatçı birlikleri olarak kurun enflasyona paralel şekilde artması gerektiğini dile getirmiştik. Bu koşullar devam ederse mevcut pazarlarımızda kayıplar yaşamamız muhtemel. İhracatçıların fiyat rekabetçiliğini sağlayabileceği koşulların oluşması gerekiyor. Rekabetçiliği sağladığımız takdirde ihracatta ivme kazanarak yeniden rekorlar kıracağımıza inanıyoruz” dedi.
Türkiye ihracatı, nisan ayında yüzde 17,2 düşüşle 19,3 milyar dolar oldu. Ramazan ayının da etkisiyle çalışma günlerinin geçen yılın aynı aya göre daha az olması düşüşte etkili oldu. Mobilya, kâğıt ve orman ürünleri sektörü de benzer bir düşüş yaşayarak ayı yüzde 19'luk azalışla 628 milyon 80 bin dolarlık ihracatla tamamladı. Sektör, bu düşüşe rağmen önceki aya göre Türkiye'nin toplam ihracatından aldığı payı yüzde 3,3'e yükseltti.
Akdeniz Mobilya, Kâğıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği'nin (AKAMİB) nisan ayı ihracatı sektör ihracatına paralel olarak yüzde 23,3 düşüş gösterdi. AKAMİB'den yapılan ihracat tutarı 68 milyon 410 bin dolar olurken, birlik sektör ihracatının yüzde 10'unu üstlendi.
Ocak-Nisan döneminde Türkiye geneli mobilya, kâğıt ve orman ürünleri ihracatı yüzde 4,3'lük azalışla yaklaşık 2,6 milyar dolar olurken, AKAMİB'in ihracatı ise yüzde 16,2'lik düşüşle 274,3 milyon dolar oldu.
İhracatçı, fiyat tutturmakta zorlanıyor
2023 yılının ihracatçılar açısından olumlu başlamadığını kaydeden AKAMİB Başkanı Onur Kılıçer, küresel resesyon beklentileri, Rusya-Ukrayna savaşının etkileri, yüksek enerji fiyatları ve hedef pazarlarda yaşanan talep durgunluğu gibi birçok önemli faktörün ihracatçıları olumsuz etkilediğini söyledi. Bu gelişmelerin üzerine yaşanan depremlerin etkisi ve kurlarda yukarı yönlü hareketliliğin oluşmaması ile zorlukların arttığına dikkat çeken Kılıçer,
“Başta enerji fiyatları olmak üzere işçilik ve lojistik maliyetlerimiz de arttı. Enflasyonun arttığı bir ortamda kurların belli bir seviyede kalması, ihracatçıları fiyat belirleme noktasında oldukça zor durumda bırakıyor. Artan maliyetlerimizi fiyatlara yansıttığımız zaman müşterilerimiz kabul etmiyor. İhracatçılar olarak kurların da etkisiyle maliyet ile fiyat tutturma arasında sıkıştık. Gerek TİM gerek ihracatçı birlikleri olarak kurun enflasyona paralel şekilde artması gerektiğini dile getirmiştik. Bu koşullar devam ederse mevcut pazarlarımızda kayıplar yaşamamız muhtemel” dedi.
Fiyatta rekabetçilik vurgusu
Müşteri kazanmanın, kaybetmekten çok daha zor olduğunun altını çizen Kılıçer, sözlerini şöyle sürdürdü: “Kaybettiğimiz müşterilerimizi kazanmak, kendimize yeni müşteriler bulabilmek için Ur-Ge, B2B görüşmeler, ticaret heyetleri gibi birçok etkinlik yapıyoruz. Ancak beraberinde ihracatçıların fiyat rekabetçiliğini sağlayabileceği koşulların da oluşması gerekiyor. Pandeminin ardından rüzgarı arkamıza aldığımızda neler başarabildiğimizi ihracat rekorlarıyla gösterdik. Rekabetçiliği sağladığımız takdirde ihracatta, ivme kazanarak yeniden rekorlar kıracağımıza inanıyoruz.”
Rusya ve Fas'ta çift haneli büyüme
Sektörün nisan ayında Türkiye genelinden yaptığı ihracatta en başarılı pazar 77,6 milyon dolarla Irak oldu. Irak'ı sırasıyla; Birleşik Krallık, İsrail, Almanya ve Libya izledi. Ay genelinde ilk 10 pazar içinde en dikkat çekici artış yüzde 35,3 ile Rusya pazarında gerçekleşti.
AKAMİB'in nisan ayı ihracatında da Irak ilk sırada yer aldı. 12,2 milyon dolar ihracat yapılan Irak'ı sırasıyla; Almanya, Fransa, İsrail ve Libya takip etti. İlk 10 pazar arasında en dikkat çekici artış ise yüzde 25,5 ile Fas'a yapılan ihracatta görüldü.