Akdeniz Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği

Tarım sektörü ihracatta ülkemize sağladığı net döviz girdisi yanında; üretim, ambalaj ve lojistik gibi ilişkili sektörlerdeki istihdama yapmakta olduğu katkı ile ülkemiz ekonomisi açısından stratejik öneme sahip bir sektördür. Yaş meyve sebze sektörü ise; tarım sektörü içerisindeki en önemli alt sektörlerden biridir. Türkiye, üretime müsait verimli ve geniş tarım alanları, değişik bölgelerin ekolojik farklılıkları sayesinde meyve ve sebzelerinin iyi koşullarda ve kaliteli olarak yetişebildiği nadir ülkelerden biridir. Yaş meyve ve sebze sektörünün alt grupları narenciye, taze meyve ve taze sebzeden oluşmakta olup, sektörün koordinatörlüğü Akdeniz İhracatçı Birlikleri'nce yürütülmektedir. 

Ülkemiz, yıllık yaklaşık 3,5 milyon ton ve 2,5 milyar dolar tutarında yaş meyve sebze ihracatı gerçekleştirmektedir. İhracata en fazla katkı sağlayan ürün grubunuz narenciye olurken ihracat artışımıza en çok katkı sağlayan diğer ürünlerimiz domates, kiraz.vişne, üzüm ve nar olmuştur.

Türkiye, Akdeniz ikliminin iklim ve ekolojik koşullarından yararlanarak, dünya narenciye üretiminin % 2,7'sini üretmekte ve yıllık narenciye üretiminin üçte birini ihraç etmektedir. Türkiye, dünyada miktar bazında en çok narenciye ihracatı yapan ikinci ülke konumundadır.  Ülkemizde narenciye sezonu Eylül ayından Mayıs ayının sonuna kadar sürmekte olup, Koordinatör Birlik olarak AKİB toplam Türkiye narenciye ihracatının %70'ini ve yaş meyve sebze ihracatının yaklaşık %50'sini tek başına gerçekleştirmektedir.

135 ülkeye yaş meyve ve sebze ihracatı gerçekleştiren ülkemiz ürünlerinin talep gördüğü en önemli pazarların başında Rusya Federasyonu yer almaktadır. Bunu sırasıyla Irak, Almanya, Ukrayna ve Suudi Arabistan takip etmiştir.  Sektör, alternatif pazar arayışları kapsamında Uzak Doğu ülkelerine yönelik Pazar çalışmalarına ayrıca önem vermektedir.

İhracatımızdaki artış eğiliminin yükselerek devam etmesi, hâlihazırda var olan pazarlarımızda payımızın artırılması ve yeni pazarlara ulaşılmasında ihracatçılarımızın önünü açacak tanıtım kampanyalarının öneminin farkındayız. Bu çerçevede, sektörümüzü yurtdışında tanıtmak ve en iyi şekilde temsil etmek amacıyla yaş meyve ve sebze sektörünün en önemli fuarlarında her yıl yer almakta, potansiyel ülkelere inceleme ve sektörel ticaret heyetleri düzenlemekteyiz.

Tanıtım kampanyalarının yanı sıra, dünyadaki gelişmelerin yakından takip edilmesi ve değişikliklere ayak uydurulmasının da önemi dikkate alınarak sektörümüzün gelişmesi amacıyla çeşitli araştırma enstitüleri ve kurumların yapmış olduğu çalışma ve projelere desteklerimiz sürmektedir.

Özveriyle çalışmakta olan ihracatçılarımız sektörümüzü dünyada hak ettiği yere taşıyacak ve ülkemiz ekonomisine yapmakta oldukları katkıyı daha da artıracaklardır. Bu sayede Cumhuriyetimizin 100. yılı olan 2023 için ihracat hedefimiz olan 500 milyar $'a emin adımlarla ilerlemeye devam edeceğiz.

 

Çalışma Raporları